Zomer en Winter
Nicaragua/
Zomer en Winter
In een land ver hiervandaan, zei de Zomer een keer tegen de Winter: ‘Wat ben jij slecht! Je maakt de mensen verdrietig wanneer je voor overstromingen zorgt. Je vult zeeën, meren en rivieren met veel te veel water, daarom houdt niemand van je. Maar kijk eens naar mij, ik ben altijd zonnig, iedereen houdt van mij.’ De Winter antwoordde: ‘Nou, jij bent anders nog slechter dan ik. Als jij werkt, wordt het land veel te droog en te warm en maak je dieren en bomen en zelfs mensen verdrietig.’
Omdat Zomer en Winter het niet eens werden, stelde Winter voor: ‘Weet je wat, laten we het jaar in tweeën verdelen: jij krijgt het ene deel en ik het andere. En dan zal ik je laten zien dat ik beter werk dan jij.’ De Zomer nam het voorstel aan en werkte zes maanden lang zonder één dag uit te rusten. De planten verdorden van de hitte, de dieren gingen dood van de dorst, en ook veel mensen gingen eraan onderdoor.
‘Wat een waardeloos seizoen ben jij,’ zei Winter. ‘Moet je kijken wat een ravage je hebt aangericht. Nu is het mijn beurt.’ Winter ging aan het werk. Hij werkte en rustte, werkte en rustte. Als hij rustte, droogde de zon het water. Als hij weer aan het werk ging, begon het weer te regenen, of te sneeuwen. Door de regen groeiden de planten en de dieren en waren de mensen gelukkig. Door de zon werden de vruchten rijp en zo had iedereen veel te eten.
Toen de zes maanden voorbij waren, zei Zomer: ‘Ik moet toegeven dat de wereld er nu een stuk beter voorstaat. Omdat ik aan één stuk door heb gewerkt, heb ik de mensen, de dieren en de planten kwaad gedaan. Vooruit, ik ga het voortaan doen net als jij: ik werk en rust en werk en rust, en jij doet hetzelfde.’ De twee werden het eens en sindsdien is het land hier ver vandaan dan weer droog en dan weer nat, dan weer warm en dan weer kouder. Precies goed voor alle planten, dieren en mensen.
Luisteren
Vriezen en dooien
Spelen
Vriezen en dooien
Bewegen
In de zomer/in de winter...
Improviseren
Groeiende planten
Details
Groep
Domeinen
Achtergrond
Nicaragua
Thema
Seizoenen; Zomer; Winter; Het weer; Planten; Het leven op het land
Groeiende planten
Oefening
Opstelling: de leerlingen staan in de kring
• De docent beeldt samen met de leerlingen een wolk uit die vol zit met water.
• De wolk is langzaam aan het bewegen totdat er een druppeltje water valt. Het druppeltje water word ineens een grote plens. Als de wolk uit elkaar ‘spat’, liggen alle leerlingen op de
grond en groeien ze langzaam als plantjes.
Domein
Improviseren
Vriezen en dooien
Oefening
Opstelling: de leerlingen staan in de ruimte
• De leerlingen bewegen als planten op de muziek.
• De docent heeft twee geluidsfragmenten:
o Fragment 1: majeur/vrolijke muziek.
o Fragment 2: mineur/sombere muziek.
• Als fragment 1 klinkt, dansen de leerlingen als vrolijke, zomerse plantjes en bloemen door
het lokaal. Bij fragment 2 bevriezen de plantjes langzaam tot ze in 'freeze' komen. Vervolgens start de docent weer fragment 1 en herhaalt dat een paar keer. De docent kan ook afwisselen in wat de leerlingen uitbeelden.
• Spelenderwijs leren de leerlingen te schakelen in hun spel.
Domein
Luisteren Spelen
In de zomer/in de winter...
Oefening
Opstelling: de leerlingen staan tegen de muur aan één kant van een leeg lokaal.
• Leerlingen staan klaar. De ene muur is de ‘zomer’ muur en de andere muur is de ‘winter’ muur.
• De weerman staat in het midden en die noemt een uitspraak bijvoorbeeld: In de zomer eet je ijsjes!
• Alle leerlingen moeten dan zo snel mogelijk de zomermuur aantikken.
• De weerman mag proberen iemand te tikken die overrent.
Domein
Bewegen